Budeme len nadávať, alebo s tým niečo aj spravíme?

Autor: Dávid Králik | 21.4.2011 o 20:55 | (upravené 21.4.2011 o 21:32) Karma článku: 10,01 | Prečítané:  3237x

Jedna z vecí, ktoré ma neskutočne štvali, kým som ešte (m)učil, boli neustále sťažnosti niektorých kolegov - ako je to, či ono, zlé (rozumej na hov**). No vždy sa tak dialo len a len v kabinetoch za zatvorenými dverami...veď viete, čo keby to náhodou niekto začul. A čo ma úplne dostalo do kolien, vždy išlo o plané tliachanie bez snahy čokoľvek zmeniť. Keď prišlo na lámanie chleba, nikto nič nespravil...keď tak nad tým premýšľam, tento postoj nie je výsostne učiteľským a možno ho nájsť aj v iných sférach našej spoločnosti...možno aj preto si myslím, že projekt, na ktorom spolu s kolegami pracujem, má čosi do seba. A keďže sa mi v ostatnom čase viacerí z vás ozvali, že ich projekt zaujíma a dokonca by sa radi zapojili, no nerozumejú byrokratickej reči, ktorou je popísaný v oficiálnych dokumentoch, rozhodol som sa ho poľudštiť a takto poľudštený ponúknuť prípadným záujemcom :)

Dámy a páni, na pódiu vítam národný projekt KomPrax - Kompetencie pre prax, ktorý od 3.januára 2011 realizuje IUVENTA - Slovenský inštitút mládeže.

Najskôr skúsme CIEĽ

Cieľom národného projektu KomPrax - Kompetenice pre prax je vychovať mladú, aktívnu generáciu, ktorá nebude frfľať a nadávať, ako je všetko nanič a pritom sama prstom nepohne.

Chceme v nej vypestovať celkom iný postoj. Je tu problém? Ok, tak ho skúsme rozanalyzovať, potom hľadajme riešenie a napokon ho aj vyriešme. Počas vzdelávaní získajú absolventi základné zručnosti a kompetencie, aby dokázali problémy identifikovať a následne aj riešiť. Veríme, že mladý človek, ktorý to dokáže, bude mať neskôr omnoho väčšie šance uplatniť sa na trhu práce. K tomuto uplatneniu prispejú aj pracovné stretnutia zamerané na uznanie prínosu neformálneho vzdelávania vysokými školami i zamestnávateľmi.

A teraz, komu je určený, alebo ak chcete, hovorme o CIEĽOVEJ SKUPINE (ktorých je hneď niekoľko :)

1) Mladí vedúci...

Samotné vzdelávanie mladých vedúcich (15 – 17 rokov) je zložené z troch víkendových stretnutí. Mladý človek si počas nich osvojí základné kompetencie mladého vedúceho. Počas prvej víkendovky sa naučí hľadať a analyzovať problém. Vráti sa domov a pokúsi sa identifikovať problém v mieste svojho bydliska. Na druhé stretnutie už príde s identifikovaným problémom a učí sa hľadať riešenia, stanoviť reálny cieľ a vymyslieť aktivity, ktorými tento cieľ dosiahne (vyrieši problém). Odkonzultuje svoj návrh so školiteľom a napíše projekt. Projekt následne zrealizuje – vyrieši problém (v období medzi druhou a treťou víkendovkou v rozmedzí približne troch mesiacov). Na tretie (posledné) stretnutie už príde s konkrétnymi výsledkami (a aj s vyúčotvaním :). Ako prebehla realizácia, čo sa podarilo a čo nie (samozrejme aj s hľadaním dôvodov). Ak som pred tým spomínal uznanie prínosu neformálneho vzdelávania v práci s mládežou, treba spomenúť aj databázu, kde budú absolventi vzdelávačiek zaradení pod istým číslom a každý zamestnávateľ si bude môcť overiť, aké kompetencie mladý človek má a pri akej príležitosti ich získal (v akom projekte ich "vlastníctvo" overil :). Len pre zaujímavosť, v tejto aktivite máme v pláne zapojiť približne 8 000 mladých ľudí.

Lenže národný projekt KomPrax má omnoho väčšie ambície. Okrem mladých vedúcich, venuje pozornosť aj mládežníckym vedúcim a pracovníkom s mládežou. Títo už by mali mať  kompetencie mladého vedúceho zvládnuté a tak sa počet stretnutí zmenší z pôvodných troch na dve.

 

2) Mládežnícki vedúci

Ak hovoríme o mládežníckych vedúcich (18+), fungujúcich na báze dobrovoľníctva, tí by sa mali naučiť vytvoriť tím mladých ľudí a viesť ich pri realizácii projektu tak, aby členovia tímu získali nové kompetencie. To znamená, že sa snažia prostredníctvom realizácie vlastného malého projektu motivovať skupinu mládeže a pripraviť pre nich aktivity s jasným výchovno-vzdelávacím zámerom.

 

3) Pracovníci s mládežou...

V prípade pracovníkov s mládežou (18+), je rozdiel v tom, že ide o profesionálov, ktorí pracujú s mládežou a tak už celkom v pohode zvládajú viesť tím ľudí tak, aby sa prostredníctvom práce na projekte, naučili novým zručnostiam. Ich úlohou je okrem iného zosieťovanie existujúcich mládežníckych skupín, či mimovládnych organizácií a vytvoriť spoločné strategické dokumenty smerujúcich k zlepšeniu postavenia aktívnych mladých ľudí v spoločnosti.

 

Bonusovka, alebo ak chcete: 2b, 3b 

Okrem vyššie spomínaných základných vzdelávaní budú realizované aj nadstavbové (špecializované) vzdelávacie aktivity pre tých mládežníckych vedúcich a pracovníkov s mládežou, ktorí budú chcieť rozšíriť svoje základné kompetencie o špecifickejšie zručnosti (napr. dobrovoľníctvo, ľudské práva, podnikavosť, manažment mládežníckych organizácií).

 

- - -

V rámci projektu existuje istá nadväznosť jednotlivých aktivít. Mladý človek, ktorý absolvoval prvé vzdelávanie a získal tým kompetencie mladého vedúceho, môže pokračovať ďalej a stať sa mládežníckym vedúcim, resp. pracovníkom s mládežou, čím si rozšíri svoje kompetencie aj o ďalšie zručnosti. Po zvládnutí základných vzdelávaní môže pokračovať v nadstavbových a špecializačných vzdelávacích modulov.

- - - 

Uf, už sa nám to zase začína zvrhávať do množstva textu, v ktorom by sa jeden veľmi rýchlo stratil, takže dosť! Ak vás bude čokoľvek zaujímať, resp. zostalo niečo nejasné, pokojne sa pýtajte. Či už v diskusii, alebo v mailíku :)

Každopádne ešte dodávam, že prvé vzdelávačky začínajú už v júni 2011 a všetky aktuality (ako aj prihlasovanie sa) nájdete na: http://www.iuventa.sk/sk/KomPrax/Home.alej 

(Najhorúcejšie info tam pribudnú v priebehu mája 2011, kedy budú vrcholiť všetky naše prípravy a snaženia :)))

- - -

A na záver...ako inak...môj obľúbený príbeh...

Chlapík chodí každý deň do práce na stavbu. Vždy na obed vytiahne sendvič s tuniakom a začne pekelne nadávať. Že tuniaka neznáša, že mu to smrdí, že je to humus... Raz sa už jeho kolega naštve a vraví mu: „Však už povedz tej svojej žene, nech ti tam nedáva tuniaka.“ Náš hrdina sa len smutne pousmeje a rezignovane odpovedá, že to asi nepôjde, nakoľko si ten sendvič chystá sám... 

Alebo ak chcete inými slovami...ak nemám rád syr, natriem si rožok maslom, ak nemám rád vodu, natiahnem ruku a vezmem si kávu a ak mám  nevhodnú kravatu, jednoducho ju odviažem a dám si druhú... ak...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?