reklama

Ľudovít Sebelédi: Až budeme pripravení, škrtnem zápalkou...

O jeho bledomodrých aktivitách som počul prvýkrát na školskom portáli. Keď som napísal blog "Tak sa to naučte, alebo umrite", čakal som, že ma pošle do čerta, lebo som otvorene písal o tom, že štrajk podľa mňa nie je tou optimálnou cestou. Miesto toho tento blog on, i niekoľkí ďalší "ostužkovaní" na facebooku "o-like-ovali"... Otvorene kritizuje podradné podmienky učiteľského stavu a vie, že jediný, kto to môže zmeniť, sú samotní učitelia. Dnešných slovenských učiteľov prirovnáva k myši v kúte...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
(ne)Obyčajný učiteľ
(ne)Obyčajný učiteľ 

Narodil sa 6.3.1962 v Leviciach, vyštudoval strednú školu gymnázium Andreja Vrábla Levice, potom UK Bratislava, kombináciu TV+BIO, potom pár rokov pôsobil na Záhorí - ZŠ Rohožník, a potom zas gymnázium Andreja Vrábla Levice. Má syna a dcéru. Koníčky - turistika, tvorba virtuálnych učebných materiálov BIO ... 

Máte na sebe bledomodrú stužku. Prečo?

Bledomodrá stužka je symbolom našej petície ... veľké zmeny potrebujú symboly.

Kedy sa zrodil nápad spustiť bledomodrú lavínu? (resp. Aký bol spúšťač?)

Na zborovni.sk sme diskutovali s kolegami o rôznych veciach, čo nás trápi a tak..., pod týmto vplyvom som napísal článok "Čo je momentálne najdôležitejšie v školstve"....... a diskusia ma doviedla k tomu, že niekto to musí spustiť, tak som napísal petíciu a zavesil som ju v zborovni.sk.... ozvali sa kolegovia z SKU a pomohli mi ju upraviť do zákonnej podoby a tak som ju ešte raz , teraz už ako definitívnu zverejnil.... bolo to 22.5.2011 a konkrétne? – možno práve v tej sekunde, keď som napísal a zverejnil vetu : „Radosť z práce je jedna vec, ale prachy“.... myslel som pri tom na svoju rodinu...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Názor mnohých ľudí: Učiteľom je hej! Pár hodín denne sa pohrajú s deťmi a o jednej im padla. A k tomu ešte more voľna. Tak čo vlastne chcú?

Nevedia o čom hovoria, stačí si na jeden deň sadnúť za katedru a ich názor by sa radikálne zmenil.... túto možnosť by mal každý „odborník“ dostať.

Aké sú vlastne Vaše požiadavky?(Skúste aj konkretizovať, aká zmena by nastala pre konkrétneho učiteľa, v prípade úspechu)

Sú v petícii:

1. Žiadame, aby vláda, podľa vzoru krajín OECD, počítala s finančnou čiastkou pre školstvo minimálne 6 % z HDP.
2. Žiadame, aby navýšené financie boli použité najmä na platy učiteľov a odborných zamestnancov tak, aby nástupný plat učiteľa bol 1,2 násobok priemerného platu v národnom hospodárstve za predchádzajúci rok. Ďalší percentuálny rast odvíjať od dnes platných tabuliek.
3. Žiadame možný odchod pedagóga do dôchodku v 56. roku života, alebo po odpracovaní 30 rokov v školstve.
4. Žiadame prehodnotiť kreditový systém, najmä zrušiť 7- ročnú lehotu platnosti kreditov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Umožnili by učiteľovi sa naplno venovať svojim žiakom v jednej práci....( mnoho učiteľov pracuje aj inde, aby vyžili..... a niektorí aj v čase svojej dovolenky pracujú, keď by mali oddychovať..... )
potom je to dôstojný odchod do dôchodku , dôstojná penzia..... veľa učiteľov posledné roky pred dôchodkom už nemá silu učiť... /česť výnimkám/ ale nemôžu odísť....táto možnosť by pomohla nielen učiteľom, ale aj žiakom.....

Obrázok blogu

(Veve Králiková: Skúšanie pred tabuľou, brrrr :)

Medzi učiteľmi sa iste nájdu takí, ktorí štrajk nepodporia. Nebojíte sa, že vás, odvážnych bude primálo?

Bojím, ale robím všetko pre to aby to tak nebolo....ak aj nie teraz, raz sa to musí zlomiť, nedá sa otročiť donekonečna – história ľudstva je toho najlepším dôkazom.... a aj náš krok k tomu určite prispeje, ak to už definitívne nevyrieši.... zatiaľ dúfam, že sa to podarí zlomiť .... no záleží nie na mne...... ako som už písal – záleží na zmene v duši každého jedného učiteľa.... to rozhodne.... a o túto zmenu sa teraz bijem....

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo by ste im povedali, keby s nimi hovorili?

Že je čas sa zmeniť na človeka , ktorý naozaj vie, čo chce dosiahnuť, Vie, ako to dosiahnuť a vie, že za nás to nikto neurobí.... že sami sa musíme presadiť v tejto spoločnosti, ktorá nás v podstate odpísala, pretože má iné priority.... a chcem to naučiť aj svojich žiakov...


Aké sú doteraz odozvy na Vašu bledomodrú aktivitu?(kolegovia, médiá, politici, široká verejnosť?)

Drvivá väčšina listov s podpísanými hárkami petície od kolegov je ďakovných a povzbudivých. Zdá sa, že už bolo len otázkou času, že niečo vypukne ... napätie bolo veľké a je veľké ... stačí škrtnúť zápalkou..... ak bude dosť učiteľov pripravených pobiť sa verejne o svoje, škrtnem... zatiaľ sa len pripravujeme .... dúfam, že meníme duše tak, aby sme boli pripravení. Nebude to ľahké....

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

(Veve Králiková: Píšem do zošita cvičenie z matematiky :) Ps: krasopisne :)

Ako sa stavia k Vašim bledomodrým aktivitám Vaša rodina? (na koľko je tolerantná-keďže Vám iste zaberajú veľa času?)

Tolerantná manželka vie o čo ide....veď má doma vysokoškolsky vzdelaného živiteľa rodiny .... a koniec koncov aj ona sa chce mať lepšie....

Predstavte si, že nazbierate 500 000 podpisov, no i tak dostanete na Vaše požiadavky zamietavú odpoveď. Pôjdete skutočne do štrajku?

Jedno je podpísať papier a iné je vykročiť na ulicu a zahájiť ostrý štrajk. To predpokladá spomínanú zmenu v duši......... a na tej sa zatiaľ pracuje.... ak bude pripravených aspoň 50 000 učiteľov, pôjdeme do toho....ak nebudú takí, tak sme sa len pobavili podpisovaním, počítaním hlasov a sťažovaním..... ale toto si zrejme uvedomil každý učiteľ, čo podpísal.....

Obrázok blogu

(Veve Králiková: Hodina informatiky (To zelené nie sú korytnačky pir bozkávaní, ale stolička zhora :)

Ako presne bude ten štrajk vyzerať?

Klasicky, zavrieť školy a štrajkovať .... ako inde vo svete, kde si vzdelanie nevážia ... či inde učitelia neštrajkujú ???


Nebojíte sa problémov s vedením školy?

Bojím, ale dúfam, že žijeme na Slovensku, nie niekde v Bielorusku, či na Ukrajine....

Obrázok blogu

 

(Veve Králiková: Hodina hudobnej výchovy...ocko, ty tam hráš na gitare :)

Vo svojom blogu som písal, že štrajk nepovažujem za najšťastnejšie riešenie. Vy, ale aj ďalší bledomodrí označili, že sa im môj článok páči. Nie je to divné?

Nie, ostrý štrajk považujem naozaj len za krajné riešenie. A za nedobré riešenie. Som za riešenia v diskusii, ale diskutuje s nami niekto? Počúva nás? Možno, keď pozbierame viac hlasov....neviem, a rád by som to vyriešil v diskusii....Súčasne sa obávam , že nebude iné riešenie ... potom štrajk považujem za legitímny a zákonný nástroj, presne tak, ako keď v kúte myš zaútočí na svojho predátora, pretože nemá iné východisko ... niekedy to pomôže ....

Ak by vláda ustúpila a splnila Vaše požiadavky, malo by to podľa Vás vplyv aj na zlepšenie stavu nášho školstva? (Zdôvodnite.)

Odpoviem na to otázkou : Myslíte si, že keby učiteľ nemusel pracovať aj v inej práci, aby doslova vyžil, že by sa mohol lepšie pripraviť a lepšie odpracoval?? Myslite si že nástupný plat 499 € hrubé je dôstojný a motivujúci pre začínajúceho vysokoškoláka a že sa z takéhoto platu sa dá začať žiť, zariadiť byt, založiť rodinu? Otázok je veľa ... a som si istý, že ste si odpoveď na Vašu otázku našli...

Keby ste teraz sedeli s pánom ministrom na pive, čo by ste sa ho spýtali?

Mlčal by som...naše otázky sú už napísané...pokojne by som čakal na odpovede..... a pozorne počúval....

Vaše aktivity považujú skeptici za naivné a bez šance na úspech. Mám im niečo odkázať?

Skeptici ešte nikdy nič neposunuli dopredu, práve preto, že sú skeptici. Vždy len v úzadí čakali a čakajú a priživujú sa na výsledkoch tých, ktorým sa skepticizmus hnusí.... stačí??

Mne osobne sa paušálne zdvihnutie platov zdá demotivujúce. Veď ak zdvihnem niekomu plat a on nemusí ani prstom pohnúť, tak ho nedonútim, aby bol lepším učiteľom (aby na sebe viac pracoval). Ako to vnímate?

Petícia nerieši odmeňovanie podľa kvality práce ... to majú na starosti riaditelia škôl... Petícia rieši tú východiskovú, tarifnú čiaru a práve tá je podľa mňa až demotivujúco nízko.... a k tej motivácii – myslím, že zatiaľ sú najväčšou motiváciou pre učiteľov deti, pred ktoré sa postaviť nepripravený je minimálne trapné .......

Obrázok blogu

 

(Veve Králiková: Hodina telocviku kde sa chlapci držia s dievčatami za ruky :)

Žiaci, kolegovia, vedenie, verejnosť, politici...Dopíšte, čo im chcete povedať.

Milí moji žiaci, minule ste ma poprosili, aby som vám povedal, prečo nosím bledomodrú stužku...odpovedal som... Dnes vás prosím ja...opýtajte sa svojich učiteľov, prečo bledomodrú stužku nenosia...

Milí moji bývalí (žiaci)...Za tie roky Vás bolo mnoho. Spomínam si, ako som Vám pomáhal prebíjať sa zložitým študentským životom...ako sme riešili malé, veľké, ba aj najsamväčšie problémy....občas to bolo ťažké, občas sranda ...dnes, keď ste už dospelí a riadite svoje rodiny, okresy, kraje, ba celú spoločnosť, Vás chcem požiadať o pomoc...nezabudnite, ide aj o Vašu budúcnosť a o budúcnosť Vašich detí...

Milé vedenie, mám trochu strach...ale aj tak do toho idem a idem tam aj kvôli vám...tak sa k nám, obyčajným učiteľom pridajte!

Milá verejnosť...sme tu pre vaše deti, rovnako, ako vy...treba niečo dodať?

Milí politici, dlho sme mlčali a niesli, čo na nás bolo naložené...dnes by sa nám zišla vaša pomoc...

...ostatným odkazujem, že sme tu!! – vaši učitelia...

Rozhovor bol autorizovaný, Ľudovít Sebelédi v prepise nič nezmenil.

- - -

Hm, aj keď som písal, že štrajk podľa mňa nie je najlepším riešením pre slovenské školstvo, musím povedať, že títo, "modrostužkoví", sú mi neuveriteľne sympatickí...a vám?

Ps: Veľká vďaka Viki Králičke za prepis otázok, Veve Králičke za ilustrácie a Barunke Králičke za trpezlivosť...

Dávid Králik

Dávid Králik

Bloger 
  • Počet článkov:  930
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Bývalý (m)učiteľ na I. stupni ZŠ, ktorý sa platonicky priatelí s Jonathanom Livingstonom, so Siddhárthom a hobitmi. Znamenie vodnára ho predurčuje k uletenosti všetkými smermi - hudba, literatúra, šport ... Zoznam autorových rubrík:  Moja malá fikciaViera ako ju cítimAj také sa mi staloMoje malé postrehyZo životaŽivot je krásnyMalé gramatické okienkoLogopedické okienkoRozprávky (aj) pre dospelýchMilovaťžofiuNedeľná ... veď viete : o )))Biblia očami laika : )...cestou ma vanie...šermmoje hudobné výlevyEtika u mňa v triede :o)Moja poviedkovňaPracujem ako divý :o)baška(pre mňa) zaujímaví ľudiana slovíčkoNápadníkSúťaž krátkych videíSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu