Kto sa nesnaží, dostane figu borovú a nie motivačný príplatok

Autor: Dávid Králik | 6.9.2011 o 12:12 | Karma článku: 8,78 | Prečítané:  1788x

Pekáreň v Častej je známa široko – ďaleko. Kým som ešte býval vo Vištuku, nakupoval som v jednote chlieb iba z Častej. Vôňa, zlatistá farba, chrumkavý, len sa tak rozplýval na jazyku. Myslím, že je do budúcna naozaj dôležité, aby sme dokázali rozlišovať kvalitu učiteľov.

Príklad z pekárne

Predstavme si pekáreň, ktorá svoje výrobky zároveň aj predáva. V tej pekárni sú dvaja pekári. Každý z nich dostáva mesačne 2 000 eur, čo je veľmi slušná mzda. Jeden z tých pekárov však pečie omnoho lepšie chleby a omnoho viac ich predá, lebo...je šikovnejší, rád sa učí nové techniky pečenia, konzultuje s inými pekárňami, dáva si viac záležať na vypracovaní cesta, pečlivo bdie pri pečení, aby chlieb vybral práve včas (aby nebol nedopečený, ale ani spálený), je slušný k zákazníkom, pričom je ešte aj šikovným obchodníkom...skrátka a dobre, predá vždy všetky svoje chleby, zatiaľ čo jeho kolega, sotva polovicu.
Keďže sa pekárni darí ešte viac, mesačne je možné rozdeliť si ďalšiu tisícku. Mám dve  a pol otázky:

Ak sa táto tisícka rozdelí fifty - fifty? Čiže každý z nich bude mať od teraz 2 500 eur, zmení sa niečo v ich práci?

Ak tú tisícku dostane celú ten lepší, zmení sa niečo v ich práci? Nemyslíte, že po takomto rozdelení peňazí, ktoré sú ziskom navyše, sa začne snažiť aj ten druhý pekár?



Analógia v škole

Predstavme si podobnú situáciu v škole. Aj tu vieme nájsť rozdiely medzi učiteľmi. Nie je to síce také jednoznačné a tak ľahko uchopiteľné, ale rozdiely tu sú. Vnímajú ich samotní učitelia, vedenie, rodičia, žiaci a aj inštitúcie, do ktorých sa žiaci dostanú po odchode z tejto školy. A tak sa pýtam: Ak vznikne situácia, kedy bude treba rozdeliť dvom učiteľ tisícku na odmeny. Považujete za správne, ak sa to rozdelí fifty – fifty? Ja nie a preto som sa rozhodol, zahrať si v najbližších rokoch učiteľské monopoly.



Učiteľské monopoly (len pár bodov za účelom matnej predstavy - veľmi zostručnené)

-zostaviť pracovnú skupinu ľudí, ktorých zaujíma téma rozlišovania kvality učiteľa
- zadať domácu úlohu, aby si každý z nich individuálne doma (pri fľaši vína, či coca coly) nastrelil možné kritéria hodnotenia kvality práce učiteľa
-skompilovať všetky dokumenty (každý člen pošle v stanovenom termíne svoje návrhy)
- zvolať pracovné stretnutie (zrejme cez skype konferenciu), kde sa spraví spoločný brain storming, možno tam bude aj búrlivá diskusia (bitka nehrozí, nakoľko bude každý člen pracovnej skupiny sedkať pekne krásne doma :)
- na základe hádky a skompilovaného dokumentu vytvorenie návrhu kritérií
-zaslanie všetkým členom k dopracovaniu a prideleniu koeficientu (jednotlivé kritéria totiž nebudú mať rovnaký koeficient)
-vytvorenie online zberného systému informácií, ktoré budú členovia pracovnej skupiny každý mesiac nahadzovať
-vytvorenie imaginárnej výplatnej pásky (túto pásku budú dostávať členovia pracovnej skupiny – samozrejme, že budú dostávať aj normálnu výplatnú pásku aj normálnu výplatu :)
-priebežné hodnotenia imaginárnych výplat členmi pracovnej skupiny (vypĺňaním dotazníkov, diskusiou pri stretnutí pracovnej skupiny)
-záverečné stretnutie, zhrnutie poznatkov ohľadne jednotlivých kritérií, stanovenie pracovnej verzie hodnotenia kvality práce učiteľa


Jeden deň praxe je viac, ako sto dní výskumu (alebo čosi v podobnom duchu)

Do tohto projektu sa púšťam ako dobrovoľník, teda bez nároku na odmenu a to isté bude platiť aj o všetkých, ktorí sa rozhodnú akokoľvek zapojiť. Predpokladám, že najbližší rok bude bežať fáza „Monopolov“. Ak by bol výsledok zaujímavý, pokúsim sa o získanie grantu, aby som mohol vyskúšať aj prakticky. Čiže na nejakej škole (školách) by sme zaviedli, že okrem štandardnej výplaty budú mať všetci učitelia aj pohyblivú (motivačnú) zložku, ktorá bude nárokovateľná na základe splnenia rozličných kritérií. V praxi to bude znamenať, že títo učitelia budú mať okrem normálnej výplaty (tej, ktorú majú všetci) reálnu šancu získať ešte aj čosi navyše. Čiže ich výplata sa môže, ale NEMUSÍ navýšiť. V tejto fáze nevylučujem ďalšie úpravy pôvodne nastrelených kritérií (poprípade koeficientov).

 

Figa borová

Moja aktivita nijako nekorešponduje s tabuľkovým platom ako takým. Osobne si myslím, že pevný tabuľkový plat nikdy nebude motiváciou k tomu, aby sa učiteľ snažil zvyšovať kvalitu svojho výkonu. Či už to bude 500, 1000, alebo 2000 eur. Ak skráka dostane rovnaký plat vždy, bez ohľadu na to, akú prácu odvedie, nemá prečo sa "pretrhnúť" v práci. Naopak, ak je súčasťou platu i pohyblivá motivačná časť s jasne stanovenými kritériami, potom sa snažiť bude. Prečo?

Lebo inak dostane figu borovú a nie motivačný príplatok :)

 

Prečo vlastne toto riešim

Kým som ešte učil, nepáčilo sa mi to, že ak už aj nejaké odmeny boli, došlo zvyčajne k ich paušálnemu  rozdeleniu všetkým...tak možno preto...ale aj preto, lebo si myslí, že lepší pekár si zaslúži viac peňazí.

 

Dôležité upozornenie: V TOMTO BLOGU ABSOLÚTNE NERIEŠIM AKTUÁLNE PLATOVÉ OHODNOTENIE UČITEĽOV, TO UŽ RIEŠIA SAMI UČITELIA SVOJOU CESTOU, ALE MOŽNOSTI POSUDZOVANIA KVALITY PRÁCE UČITEĽA.

Ps: Ak má ktokoľvek z čitateľov pocit, že ho táto téma zaujíma a chcel by sa spolupodieľať na "učiteľských monopoloch", budem len rád. Stačí sa ohlásiť na kralik1975@gmail.com (pokojne aj ne-učitelia).

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Bitka o Mosul sa vlastne len začala

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Vojna proti Islamskému štátu už dávno nie je bojom o územie

Región bude krvácať dlhé roky.


Už ste čítali?