Kto by nechcel veľké svaly?

Autor: Dávid Králik | 22.2.2012 o 10:10 | (upravené 22.2.2012 o 10:25) Karma článku: 6,81 | Prečítané:  1349x

Keď som mal pätnásť, robil som strýkovi závozníka pri rozvážaní piva. Vstali sme okolo štvrtej, niečo zjedli, obliekli sa a vyrazili do pivovaru. Tam sme naložili a vyrazili. Môj strýko mal veľké svaly.

Nie z posilňovne, ale z každodenného nakladania a vykladania prepraviek a súdkov s pivom. Denne sme sa otočili tak tri – štyrikrát. Čiže prvú várku sme vyložili tak do deviatej a vrátili sa nazad do pivovaru, kde sme naložili ďalšiu. Cez obed nám vykladanie trvalo dlhšie, nakoľko nám viacerí vďační majitelia krčiem dali obed. Vďační boli preto, lebo sme pivo nevyložili len pred krčmou, ale hodili ho až do pivnice. Bola to ťažká práca a nám pri nej rástli svaly (a nebolo to len vďaka trom obedom denne :)

Dlho som rozmýšľal, ako najlepšie vysvetliť princíp neformálneho vzdelávania. Myslím, že zážitky s pivom by mi mohli pomôcť. Ak človek rozváža pivo a nosí ťažké prepravky, vedľajším efektom toho, čo robí pre druhých, je, že zmocnie. A ak je do tohto procesu vložený zámerne s cieľom získať lepšiu postavu, potom ide o neformálne vzdelávanie (Jasné, že ak len rozváža pivo a cieľom nie je budovanie svalovej hmoty, hovoríme skôr o spontánnom, či prirodzenom učení sa skúsenosťou :)*.

Ak sa mladí ľudia pustia do riešenia nejakých problémov vo svojom okolí, bude to mať za následok dve veci:

1)Pomôžu svojmu okoliu

2)Niečo sa pri tom naučia

Nuž a ak budeme hovoriť o neformálnom vzdelávaní v práci s mládežou (čo je vlastne nosná téma KomPraxu), potom je to o tom istom, len rozdiel bude v tom, že mladý človek namiesto rozvážania piva usporiada nejaké športové/umelecké/kultúrne podujatie pre detičky a okrem toho, že sa deti vyjašia a budú mať o zážitok viac, on sám sa naučí (alebo si precvičí) nejaké bežné zručnosti. Pri písaní projektu, precvičí trochu projektové myslenie, keď bude vybavovať priestory, pôjde o komunikačné zručnosti, keď bude robiť promo svojej akcii, bude reč o prezentačných zručnostiach a kreativite, keď bude vymýšľať program, nepohne sa bez plánovania a keď bude nakupovať potrebné materiály a pomôcky, finančne zgramotnie :).

 

Nedávno som písal o tom, že všetko, čo dnes viem a vďaka čomu som tým, kým som, naučil som sa, keď som bol (m)učiteľom. Myslím, že by bolo fajn dodať, že som popri učení organizoval aj rôzne akcie pre decká (divadlo, futbal, muzikál, maľovanie, fotenie, všehochuť, koncerty, hmyzožranie, tábory, strieľačky, lokomotivskúmania, chlapské stanovačky...) a preto treba upresniť moje pôvodné vyhlásenie...

 

Všetko, čo dnes viem a vďaka čomu som tým, kým som, naučil som sa pri (m)učení druhých a pri organizovaní rozličných akcií :)

 

Ps: Neoficiálna informácia zo zákulisia k tomu pivu. Svaly z tých čias nahradilo brucho, preto ma naša Vikuška volá pretekár (Vraj mi pivné brucho preteká ponad opasok :)))


*Len pre pojmovú presnosť - ak ide synovec len tak pomôcť strýkovi rozvážať pivo a ako vedľajší efekt mu narastú svaly (teda to ani on ani nik iný neplánoval ako jeho bodybuilding, inými slovami ide o náhodu, bez zámeru :), hovoríme o spontánnom, či prirodzenom učení sa skúsenosťou (odborníkmi označovanom ako informálne učenie:). O neformálnom vzdelávaní budeme hovoriť v prípade, že strýko vezme synovca so sebou na rozvoz piva, pričom už vie, že cieľom účasti synovca bude nárast jeho svalovej hmoty a tomuto cieľu prispôsobí proces rozvozu piva :)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?