reklama

Gramatický "lúzer"

"Dávidko, zase tam máš more chýb," prehodila nedbanlivo moja žena po tom, čo mi skontrolovala práve napísaný diktát. "Čo znamená more?" opáčil som. "To znamená šestnásť a z toho viac ako polovica hrubiek," zabila ma nekompromisným číslom. Práve som končil vysokú školu pedagogickú a od ďalšieho roku som mal začať učiť ako prvostupniar. To jest aj slovenský jazyk. Nebolo, čo dodať.... Až na jediné. Hanba!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Keď som sa k nelichotivej minulosti priznal študetom v Krupine, ani mi nechceli veriť. "Skutočne to bolo tak. Býval som gramatickým lúzrom. Napokon ma zachránilo len to, že som začal učiť slovenský jazyk. Na to, aby človek naučil niečo druhých, musí vec pochopiť sám. Takže som si prechádzal jednotlivé pravidlá a hľadal ich uplatňovanie v konkrétnych príkladoch. Tiež som si pre vlastné potreby zložil zopár pesničiek pomocníčiek (vybrané slová, skloňovacie vzory...) Odvtedy už píšem celkom slušne, aj keď musím priznať, že sa mi občas ešte "zadarí", najmä, ak si po sebe text neskontrolujem." dodal som a oni stále vyzerali, že mi príliš neveria :)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Vaša úloha bude nejako ma uviesť do problematiky písania i/y v podstatných menách. V koreni i príponách. Forma je len a len na vás. Nezabudnite, že ešte pred začatím samotnej činnosti je potrebné vykomunikovať si v rámci skupiny, čo vlastne budete robiť a ako si rozdelíte úlohy v tíme. Zapojte fantáziu alebo inými slovami - snažte sa byť kreatívni!"

Sotva stihnem dopovedať a študenti sa zhrknú do malých skupiniek, z ktorých von vychádza vrava a dohadovanie.

Obrázok blogu

Keď je jasné, čo chcú urobiť, začínajú už aj s prípravou potrebných rekvizít :)

Obrázok blogu

- - -

Začíname prezentovať :)

Pán Tvrdý nám predstavil svoju rodinu, zdôraznil najmä vzťah so svojou ženou pani Tvrdou, za slobodna išlo o slečnu Ypsilonovú (o milencovi p. Obojakom sa zmienil až na naše naliehanie :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Tu už sa nám objavili aj ďalší členovia rozvetvenej rodiny (nepýtajte sa ma, kto je kto, lebo si to vôbec nepamätám :)

Obrázok blogu

Druhá skupina vsadila na prehľadnejší systém, v ktorom najskôr napísali všetky vzory. Následne ich aj predstavili :)

Obrázok blogu

"Ako mám urobiť zo vzoru dievča, vzor žena?" "Tu máš basketbalku." :)

Obrázok blogu

A ako z chlapa spraviť hrdinu?

Obrázok blogu

Stačí jeden hrdinský čin :)

Obrázok blogu

Wall-e nám poslúžil ako ukážka stroja :)

Obrázok blogu

"Zlé ani od priateľa a dobré aj od nepriateľa. Skúsme nájsť ideálnu kombináciu vašich prezentácií," vravím a čakám. "Pointa a vtipnosť prvej prezentácie a do nej vložiť prehľad a systém druhej," zahlásil ktosi po chvíli a mne neostáva ako spokojne prikývnuť. :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- - -

Hor sa na diskusiu :)

V diskusii sme sa najskôr rozohriali. Ako inak než témou z oblasti pravopisu. Zatiaľ čo jedna skupina obhajovala názor, že absolventi vysokých škôl musia síce vedieť správne písať, no nemusia ovládať žiadne poučky, druhá skupina tvrdila opak, čiže - absolvent VŠ má nie len vedieť správne písať, ale aj poznať dôvody, pre ktoré na píše také a také i/y.

Obrázok blogu

Keď sme konečne našli kompromis, nastolil som ďalšiu tému: Byť, či nebyť aktívnym študentom? Študenti prvej skupiny tvrdili, že študent má chodiť do školy a popoludní/večer si užívať Facebook, partiu, kino, šport... Druhá skupina tvrdila, že sa má venovať aj organizovaniu nejakých podujatí, aby si tak rozvíjal do budúcna kompetencie, potrebné prakticky v každom zamestnaní (čiže kompetencie pre prax :))). Bola to skvelá diskusia plná rozumných i vtipných argumentov a študenti v nej boli absolútne skvelí!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- - -

..v mene bývalého gramatického "lúzra"...jedno spisovné ĎAKUJEM...

... študentom, od ktorých by sa tu na blogu v diskusiách mohli mnohí diskutéri učiť, ako komunikovať v prípade rozdielneho názoru na vec...

... ľuďom z ICM v Krupine... ktorí sa nezľakli netradičnosti ponúkanej aktivity...

...Darinke...za pomoc jednému "lúzrovi" :)

Adios a dovidenia na jeseň v ...vlastne ešte neviem kde. Vy viete? Ak áno, ozvite sa mi na david.kralik@iuventa.sk :)

Ps: Dnes mám len jediné želanie: Aby som v tomto texte nemal žiadnu gramatickú chybu, lebo inak si to v diskusii riadne zlíznem :)

Dávid Králik

Dávid Králik

Bloger 
  • Počet článkov:  930
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Bývalý (m)učiteľ na I. stupni ZŠ, ktorý sa platonicky priatelí s Jonathanom Livingstonom, so Siddhárthom a hobitmi. Znamenie vodnára ho predurčuje k uletenosti všetkými smermi - hudba, literatúra, šport ... Zoznam autorových rubrík:  Moja malá fikciaViera ako ju cítimAj také sa mi staloMoje malé postrehyZo životaŽivot je krásnyMalé gramatické okienkoLogopedické okienkoRozprávky (aj) pre dospelýchMilovaťžofiuNedeľná ... veď viete : o )))Biblia očami laika : )...cestou ma vanie...šermmoje hudobné výlevyEtika u mňa v triede :o)Moja poviedkovňaPracujem ako divý :o)baška(pre mňa) zaujímaví ľudiana slovíčkoNápadníkSúťaž krátkych videíSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu