Veľa kriku pre nič?

Autor: Dávid Králik | 26.5.2008 o 14:14 | Karma článku: 10,11 | Prečítané:  3451x

...pohľad obyčajného (m)učiteľa, na dlho očakávanú reformu školstva.

V ostatnom čase nás média pravidelne zasypávajú informáciami o tom, ako nám nový školský zákon už v budúcom roku umožní učiť podľa vlastných predstáv (samozrejme v rámci percent učebnej látky, ktorú neurčuje štát). Vraj dlho očakávaná reforma konečne oživí naše školstvo a obšťastní naše/vaše ratolesti. Skúsme si teda položiť otázku, čo sa zmení. 

V školstve sú učitelia, ktorí už dlhé roky učia ten istý predmet (resp. niekoľko predmetov) rovnakým spôsobom. Možno sa medzičasom zmenili učebnice, no aj v tých „nových“ je učivo (čo do množstva i obsahu) veľmi podobné učivu ich „knižných predchodcov“ a tak nebol dôvod na výraznejšiu zmenu. Nechcem byť zlým prorokom, no niečo mi vraví, že títo učitelia, aj po zmene zákona, zostanú pri starom, dobou overenom, učive... a metódach...a učebniciach... Skrátka pri starom. Veď koniec – koncov, zákon nezakazuje zostať pri pôvodnom spôsobe výučby...

Druhou skupinou (podľa môjho názoru je táto skupina citeľne menšia než prvá spomínaná) sú učitelia, ktorí skúšajú novinky (niekedy viac, inokedy menej úspešne), hľadajú spôsoby ako (m)učiť bez (m)učenia, či ako pretaviť látku v niečo zaujímavé a pútavé, no ani pre nich zákon nie je prehnane dôležitý, lebo budú robiť len to, čo už robili doteraz (snáď len s možnosťou uviesť to v triednych knihách a časovo – tematických plánoch).

Vidím to teda na kopu papierov, nových predpisov, zopár nariadení a odporúčaní, nejaké tie úľavy z obsahovej stránky, sťaženie činnosti kontrolných orgánov, miliardové výdavky a ...takmer žiadnu zmenu. Zmenu, totiž nemožno dosiahnuť nejakým nariadením, či rozhodnutím z ministerského kresla, ale zmenou zmýšľania samotných učiteľov (nehovoriac o ich motivácii vzhľadom na nedostatočné finančné ohodnotenie).

...mnoho tých, ktorí by stáli za to, však už z dôvodov nedostatočného finančného ohodnotenia zo školstva odišlo a mnohí ešte odídu...možno by stálo za zamyslenie, prečo toľkí kvalitní učitelia odišli, pán minister...poprípade, že by sme sa pokúsili aj o nejaké riešenie?  

Netvrdím, že môj názor je nejako relevantne podložený dlhodobým prieskumom, alebo tak niečo. Je to len názor jednoho z množstva učiteľov a môže byť mylný...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PÍŠE NOURIEL ROUBINI – FÓRUM

Toto bude iná kríza ako minulá

Iná kríza bude potrebovať iné riešenia.


Už ste čítali?