Môžeme si vyberať lekára, tak prečo nie učiteľa?

Autor: Dávid Králik | 30.11.2010 o 20:00 | Karma článku: 9,44 | Prečítané:  2034x

Vo svojich skorších úvahách na tému diferencovaného odmeňovania učiteľov som sa zameriaval na vytvorenie akéhosi merítka, na základe ktorého by každý učiteľ dostával okrem pevného tabuľkového platu i pohyblivú časť (nie občasne, ale stabilne a vždy v závislosti od výsledku 360° hodnotenia). Takzvanú motivačnú zložku. Výška tohto osobného motivačného príspevku mala byť podmienená rozličnými kritériami (stanovenými v spomínanom 360° hodnotení). Bližšiu špecifikáciu tohoto modelu nájdete tu. Dnes som dostal tak trochu čudný nápad, takmer iste v tejto podobe nerealizovateľný, ale možno by mohol byť tak trochu inšpiráciou pre istý typ škôl (ktoré budú spĺňať potrebné parametre), a tak uverejňujem.

Ak ste sa rozhodli pokračovať v čítaní, prosím, vezmite na vedomie, že nasledujúci text je prvotným sledom myšlienok a úvah, bez následného upravovania. Nie je nutné sa rozčuľovať, ak s niečim, resp. ničím, nesúhlasíte. Akákoľvek konštruktívna kritika je vítaná.


V diskusii k niektorému z mojich predchádzajúcich návrhov sa objavila veta: „Hovorte si, čo chcete, ale v rámci financovania školstva, nič lepšie, ako prideľovanie peňazí na žiaka (tzv. Normatív), zatiaľ nikto nevymyslel.“ Ak by som túto vetu prijal ako pravdivý výrok, potom by som možno dostal ďalšie alternatívne kritérium, ovplyvňujúce výšku motivačnej zložky platu. (Stále vychádzajme z toho, že plat by sa skladal z dvoch zložiek. Rozdielom, oproti mojim minulým zámerom je, že pohyblivá zložka bude ovplyvnená aj počtom klientov-žiakov). Ešte jedna vec mi pri tomto úvode napadá - Pohyblivá zložka nesmie byť symbolickou a zanedbateľnou čiastkou, ak má byť skutočne motivačnou.)


Skúsim si teda teraz predstaviť, že mám bežnú štátnu školu, kde sú po tri triedy v každom ročníku (cca 20 detí na triedu). Pokiaľ viem, bežne sú deti rozdelené vedením na základe istého, vopred stanoveného kritéria. Ale čo by sa stalo, ak by som dal možnosť rodičom, aby si učiteľa vybrali sami, rovnako, ako si vyberajú obvodného lekára? Možno by mohli mať možnosť v stanovenom termíne hovoriť s učiteľmi, možno by mohli rodičia poznať výsledky ich práce,  možno by mohol existovať aj akýsi rating (čo ja viem, na základe hodnotenia daného učiteľa predchádzajúcimi klientmi – rodičmi), skrátka a dobre, na základe nejakých informácií by si rodičia zvoli učiteľa pre svoje dieťa (prirodzene z kandidátov, označených vedením). Čo by sa potom stalo? Ak by bol medzi spomínanými kandidátmi nejaký vychytený učiteľ, mal by pravdepodobne v triede omnoho viac žiakov, než zvyšní dvaja. Prirodzene, že ak by mal niekto v triede 30 žiakov, mal by aj dvakrát vyššie osobné ohodnotenie, než ktosi s polovičným počtom.

Čiže skúsme si teraz zhrnúť, doterajšie výplody mojej chorej mysle:

Ak bude učiteľ skutočne dobrý, bude mať v triede viac žiakov a tým pádom bude mať aj vyšší príjem = čím viac žiakov, tým vyšší príjem.


Dobre, to, že bude učiteľ platený od toho, koľko žiakov pritiahne do školy (a spolu s nimi aj peňazí, ktoré škola za žiaka dostáva), znie celkom logicky, ale skúsme pozrieť aj na slabiny tohto nápadu:

1)Takéto kritérium(podľa získania počtu žiakov) prichádza do úvahy len v prípade učiteľov na prvom stupni, ktorí si učia vo svojej triede všetky, alebo takmer všetky predmety. Na vyšších stupňoch, kde sa nachádzajú učitelia – špecialisti, by toto riešenie neprichádzalo do úvahy. (Ak by sme šli do extrému, napadá mi, že ak sú na škole traja dejepisári, mohli by si rodičia žiakov druhého stupňa vybrať, ku ktorému svoje dieťa prihlásia, ale to už je fakt krkolomný úlet)

2)Sú školy (napríklad rozličné dedinské), ktoré nemajú viac tried v ročníku. A aj v tej jednej triede, ktorú majú, je povedzme 10 žiakov. Hm, tu je jednoznačné, že kritérium získaného počtu žiakov v takýchto školách neobstojí (ak teda opomenieme možnosť, že nejaký superman pritiahne do danej školy decká z okolitých dedín :o). Každopádne, ak sa superman nenájde, je na zváženie ekonomická udržateľnosť takejto školy. Či by sa nevyplatilo starostom viacerých takýchto obecných škôl spojiť sily, vybaviť autobus a zriadiť jednu spoločnú školu. Ušetrené financie (lebo podľa mňa, každá takáto nevyťažená škola „zožerie“ veľa obecných dotácií, nakoľko jej rozpočet prevyšuje štátne dotácie) by mohli byť potom využité nie len v prospech lepších finančných podmienok pre učiteľov, ale i na rozličné investície v rámci dediny (chodníky, opravy verejných priestranstiev... a pod).

3)Na školy prichádzajú dotácie vo forme veľkých balíkov, určených celkovo na chod školy, čiže všetko je to v jednom vreci. Ako sa v tom chaose vyznať, koľko dať učiteľovi s plným počtom žiakov(bavíme sa o pohyblivej čiastke platu prirodzene) , akým spôsobom nastaviť koeficient na výpočet pohyblivej čiastky? Napadá mi, že v prvom rade by mala byť zaplatená réžia(kúrenie, elektrina, voda...) a pevná zložka platu. Zvyšné peniaze budú určené na motivačnú zložku a tieto potom budú normálne rozrátané na celkový počet žiakov. Následne to už bude jednoduché. Koľkých žiakov učiteľ získa, o toľko sa zvýši jeho príjem. Tu mi napadá, že zrejme do škôl v najbližšej dobe nepríde viac peňazí, a tak peniaze, ktoré zostanú z balíka na motivačnú zložku asi nebudú nejakým veľkým ternom, preto by som navrhoval znížiť tabuľkové platy, aby zostalo viac peňazí práve na tú nešťastnú pohyblivú zložku platu... ale to je asi dosť radikálne riešenie, tak už radšej mlčím :o)
 
4)Na škole, kde bude úplne super učiteľ nastane situácia, že sa prihlási 50 detí k nemu a po 5 k ďalším dvom. Ide o extrémnu predstavu, ale stať sa to môže. Tak toto ma dorazilo a fakt neviem, čo v takom prípade.

(Iste je tu aj mnoho ďalších zádrheľov, ale tie mi pri týchto počiatočných úvahách zjavne nenapadli :o)

Takže priatelia, napísal som všetko, čo mi dnes vírilo hlavou a ste na rade vy! Hor sa na diskusiu.

 

Ps: Schválne, koľkí z nás sa dokážu zapojiť do diskusie so slušným príspevkom? Možno aj s total metal brutal nesúhlasným, no SLUŠNÝM...nechajme sa prekvapiť...
 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Pandémia mala gastro kosiť, stal sa presný opak

Počas krízy vzniklo výrazne viac gastro firiem, než ich zaniklo.

Dobré ráno

Dobré ráno: V Izraeli hrozí vojna

Desiatky mŕtvych, stovky zranených.

Minúta po minúte: Británia prijme opatrenia proti indickému variantu

PCR testy na Slovensku už odhalili viac ako 386-tisíc prípadov.


Už ste čítali?