„Máme na škole žiakov, ktorí tak vážne porušujú školský poriadok, že je to na okamžité vylúčenie. Máme aj takých, ktorých študijné výsledky sú hodnotené ako dostatočné i keď v skutočnosti by mali byť títo žiaci hodnotení päťkami. Často z viacerých predmetov. Lenže ak pošlem preč desať – pätnásť takýchto žiakov, urobí mi to takú šarapatu v rozpočte, že bude ďalší chod školy vážne ohrozený. Normatív, prideľujúci finančné prostriedky na žiakov, nepustí. Preto týchto žiakov musím udržať stoj, čo stoj. Ale dajte mi možnosť a vyrazím všetkých tých grázlov a lemplov ešte dnes!“ hovorí riaditeľ jednej strednej školy, s ktorým som sa stretol v rámci svojich KomPraxáckych aktivít. Obdobné názory počujem aj z mnohých ďalších úst. Riaditelia by radi prijímali a nechali na školách žiakov, ktorí tam patria, no nemôžu, lebo systém je nastavený tak, ako je...
A teraz prichádza novela, ktorá ich má prinútiť, aby takýchto žiakov neprijímali.
Vážený pán minister, v ostatnom čase som prešiel viac ako dvadsať stredných škôl nachádzajúcich v rôznych kútoch Slovenska a plne s Vami súhlasím, že je na našich stredných školách mnoho študentov, ktorí tam nepatria. Rozmýšľam však, čo sa zmení po prijatí vašej novely...
-zvýši sa priemer známok žiakov základných škôl(konkrétne žiakov od šiestej triedy vyššie), ich vedomosti však ostanú rovnaké, ako vedomosti ich predchodcov
-priemer známok žiakov prijímaných na gymnázia bude 2, no ich vedomosti budú zhodné s vedomosťami ich predchodcov (čiže v niektorých prípadoch kľudne aj na úrovni trojkárov, či štvorkárov)
-priemer známok žiakov prijímaných na stredné odborné školy s maturitou bude 2,75, no ich vedomosti budú zhodné s vedomosťami ich predchodcov (čiže v niektorých prípadoch kľudne aj na úrovni štvorkárov, či päťkárov)
-na hlavách riaditeľov pribudnú šediny a na tvárach vrásky, lebo budú musieť nájsť spôsob, ako zabezpečiť dostatočný počet študentov, aby škola prežila
-možno sa zmení ešte zopár nepodstatných drobností, bavíme sa však len o povrchných zmenách, ktoré sa nijako neprejavia na kvalite vyučovania, ani na úrovni vedomostí našich stredoškolákov
Len sa chcem opýtať, pán minister, sú vyššie spomínané zmeny tým, čo skutočne chceme?