reklama

O jednej túlavej mačke z Beleku a tak...

Let prebehol úplne v pohode, teda ak nerátam to, že som spal na letisku. Bleskovo odkladám veci do hotela a švihom do haly. Nasleduje niekoľkohodinové stretnutie rozhodcov, počas ktorého sme upozornení, aby sme sprísnili kontrolu veľkosti vodivých elektrických viest (tie totiž  slúžia počas šermu fleuretom, ako jediný platný povrch – terč) a viac trestali priestupky ako zakrývanie platného povrchu, otáčanie sa, zrážky…(ako sa neskôr ukázalo, i tak to väčšina rozhodcov ignorovala)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)
Obrázok blogu

 

Vonku je krásne. Sotva pár metrov od haly sa leskne hladina mora, na ktorej bezstarostne premáva akýsi motorový čln. Rozhodcovia sú v dobrej nálade. Šermiari z celého sveta sa pripravujú na vrcholné podujatie sezóny. V hale je cítiť pot a nervozitu. Na každom kroku stretávate niekoho známeho…

Obrázok blogu

Tréner anglického družstva z čias, keď som ešte šermoval, sa mi prihovoril s otázkou, čo vravím na používanie videa, počas rozhodovania. Dlhšie som ho nevidel, vraj mal nejaké problémy s domácou šermiarskou asociáciou, keď po viacerých zlých rozhodnutiach inzultoval rozhodcu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Schyľuje sa k začiatku.

Rozhodca z Iránu pôsobí akosi neisto. Je to pochopiteľné. Práve zistil, že v skupine, ktorú má rozhodovať je aj šermiar z Izraela. Vie, že ak sa o tom dozvie niekto u nich doma, hrozí mu väzenie a čo je ešte horšie, možno už po návrate z Turecka doma nenájde ženu ani deti. Ide sa teda spýtať Egypťana, ktorý je „našim šéfom“, či by si nemohol s niekým vymeniť skupinu. Egypťan je neoblomný. Toto sú majstrovstvá sveta, pravidlá takúto výmenu nedovoľujú! Posledná možnosť je spýtať sa na directoire technique (riaditeľstvo súťaže). Chvíľa napätia. Napokon súhlasia s neobvyklou výmenou, pričom všetko musí zostať utajené (mohlo by sa totiž stať, že sa po prvom kole niekto nespokojný ozve a podá protest). Zvláštne aká maličkosť môže zachrániť život.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poľský tréner ma srdečne zdraví. Nie je v najlepšej forme, lebo svojho najúspešnejšieho pretekára musel nechať doma. Pred necelým rokom sa totiž pobil práve v Turecku, pričom zranil nejakého Turka. Odsedel si tu tri mesiace, napokon ho pustili na kauciu, no návrat do Turecka by bol zrejme riskantný.

Magro z Talianska je jedným z najznámejších fleuretových trénerov. Pred dvoma rokmi stál pri planši (kovový pás, na ktorom prebiehajú šermiarske zápasy) a radil svojej zverenkyni, pričom to isté robil aj tréner Kórejky, ktorá bola oproti. Vtedy som dostal nenápadný pokyn od „šéfa rozhodcov“, aby som dal Magrovi kartu (to je niečo na spôsob trestného zásahu v prospech súperky), pričom Kórejca si všímať nemám. Vedel som prečo. Išlo o pozitívnu diskrimináciu v dôsledku olympiády v Aténách. Tam sa vo finále stretol Talian a Číňan. Rozhodca držal stranu Talianovi a tak má teraz FIE (Federation internationale d´escrime) zlé svedomie a chce tento incident Ázii „vynahradiť“. Kartu som nedal. Po zápase za mnou prišli obaja tréneri (Taliani vtedy prehrali) a poďakovali, že to bolo dobre odrozhodované. Následne si ma predvolal náš „rozhodcovský šéf“ a ukončil moje pôsobenie na vtedajších majstrovstvách. Ďalší rok ma nenominovali. Ale asi majú slabšiu pamäť a tak som po dvoch rokoch opäť v hre :o).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chalanisko, s ktorým som na izbe, je z Indonézie (on vraví „indonejsšia“). Tesne pred začiatkom súťaže rozpráva, aké to bolo pred pár rokmi u nich. Aj keď je silne veriaci katolík (katolíci sú v Indonézii v menšine), na nejaký čas prestali aj s manželkou chodiť do kostola. Báli sa sebevrahov, ktorí chodili do kostolov odpáliť na sebe niekoľko kilogramovú nálož.

Obrázok blogu

„En garde. Prêts(es)? Allez!“

Obrázok blogu

Všetko sa začína. Celoročná príprava teraz dostáva svoj zmysel. Odvšade sa ozývajú bojovné výkriky a rinčanie zbraní. Zavrite oči a máte pocit, že ste sa akýmsi nedopatrením dostali ďaleko do stredoveku.

“Attaque touche“ „Non, non, non, monsier, pas possible“!!! Bielorus kýpťom ľavej ruky (Upozornenie: ten kýpeť je zrejme vrodenou záležitosťou, šerm je pomerne bezpečný šport) dáva najavo svoj nesúhlas s rozhodnutím akcie. (Teraz už sa potia aj rozhodcovia.) Po skončení zápasu si „tou“ istou rukou tľapne so svojou trénerkou.
 
Vonku už riadne pripeká. Klíma, elektronické aparáty, osvetlenie haly… elektrický rozvod toho všetkého začína mať plné zuby. Kde – tu nastanú slabé výpadky svetla. Pomaly končí prvé kolo. Aparáty sa povypínajú, svetlá stlmia. Elektrický rozvod je už zas vo forme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri hotelovom bazéne sa zložila túlavá mačka.

Obrázok blogu

Eliminácia (vylučovacie boje – kto prehrá, ide domov) je fakt hnusná. Nikdy som ju nemal rád. Bola a je, bezpodmienečná. Jeden musí z kola von a basta! Možno aj preto sa zápasy odrazu menia. Už nepôsobia nijako priateľsky, ide o súboj na život a na smrť…
 
Vonku spŕchlo. Halou preletela správa o akomsi školskom buse, ktorý práve havaroval neďaleko Izmiru. Vyše dvadsať mŕtvych, kopa ranených. Opäť vychádza slnko a nad morom žiari dúha...

Obrázok blogu

Na susednom planši rozhoduje Nakata. Japonka, ktorá mi pred dvoma rokmi, na spomínaných majstrovstvách sveta, ukázala trik, ako si môžete pomôcť, keď vás šialene bolí hlava. Je ukrutne slušná, vždy, keď ju pozdravíte, mierne sa ukloní a odzdraví vás. Ak sa náhodou ukloníte aj vy, ukloní sa znova. Vravím, ukrutne slušná :o) Vyzerá to tak, že má Olivier (Belgicko) problém s chrbtom, Nakata vie, čo robiť.

Obrázok blogu

Končí eliminácia a pomaly sa schyľuje k finálovým zápasom. Na tie vybrali už len piatich rozhodcov, my ostatní máme „frei“ a tak odchádzam späť do hotela. Na dnes toho bolo akurát dosť. Ide aj Glenn (môj spolubývajúci). V televízii ide priamy prenos z finále. Glenn si šteluje svoj foťák a nahráva minivideo z finále. Ja si idem na balkón pobafkať mango tabak. Krátko po deviatej zhasíname a ideme spať, zajtra nás čaká ďalšia zbraň (na MS sa šermuje v troch zbraniach – fleuret, kord, šabľa, muži aj ženy).
Tak dobrú…

Obrázok blogu

…ale aj tak som rád, že nakoniec urobilo directoire technique tú tajnú výmenu…

Epilóg…


Je posledný deň. Na programe sú družstvá. Fleuret ženy, kord muži. Dali ma na kord. Také niečo ma vie fakt dožrať. Odjakživa som šermoval fleuretom a kordové skúšky som si robil pred necelým rokom len tak do počtu. A teraz toto… (Rozdiel medzi fleuretom a kordom je ten, že vo fleurete sa uznáva konvecia – útok, kryt odbod a pod. ide teda svojím spôsobom o umenie, zatiaľ čo v korde je to skôr boj, vyslovene bitka, kto prvý zasiahne súpera) Fakt mi to pokazilo posledný deň. V priebehu dňa som zaregistroval Izraelského rozhodcu, ako pobehuje hore – dole po hale. Ukradli mu všetky, peniaze, visa kartu, doklady a mp3 prehrávač. Keď tak nad tým premýšľam, nebol ten môj posledný deň až taký hrozný. Jedným slovom, mohol byť aj oveľa horší.…

Obrázok blogu

Dávid Králik

Dávid Králik

Bloger 
  • Počet článkov:  930
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Bývalý (m)učiteľ na I. stupni ZŠ, ktorý sa platonicky priatelí s Jonathanom Livingstonom, so Siddhárthom a hobitmi. Znamenie vodnára ho predurčuje k uletenosti všetkými smermi - hudba, literatúra, šport ... Zoznam autorových rubrík:  Moja malá fikciaViera ako ju cítimAj také sa mi staloMoje malé postrehyZo životaŽivot je krásnyMalé gramatické okienkoLogopedické okienkoRozprávky (aj) pre dospelýchMilovaťžofiuNedeľná ... veď viete : o )))Biblia očami laika : )...cestou ma vanie...šermmoje hudobné výlevyEtika u mňa v triede :o)Moja poviedkovňaPracujem ako divý :o)baška(pre mňa) zaujímaví ľudiana slovíčkoNápadníkSúťaž krátkych videíSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu