na druhej strane, možno (možno!) keby daná pokladníčka písala blog o svojich zaujímavých zážitkoch z práce, nie je vylúčené, že by nám po jeho prečítaní daná reakcia pripadala úplne prirodzená. je to len špekulácia, ale v živote sa stáva všeličo. možno na ňu deň predtým navrieskalo päť zákazníkov, keď uvideli, akú cenu čokolády im nablokovala, a možno všetci piati pochádzali z rovnakého etnika. je to len vymyslený príklad, ale ak si to vieš reálne predstaviť (a zase úplne nepredstaviteľné to nie je), považovala by si aj v takom prípade dané správanie za nevhodné?
Z profesionalneho hladiska ano, z ludskeho by som to mozno pochopila - v pripade , ktory opisujes. Ale tvoj priklad je poriadne pritiahnuty za vlasy. Neviem, preco by mal zakaznik kricat na pokladnicku, ked on sam urobil chybu - ved ked nieco kupujem, tak si pozriem cenu - logikus. Ja by som sa ako zakaznicka skor tapla po cele a bud povedala "prepacte, mozem tento tovar vratit?" alebo by som si ho kupila a povedala si, ze nabuduce si musim davat lepsi pozor. Cerstvy priklad z dneska - ale upozornujem, ze sa odohral v rakuskych realiach - pri vchode do marketu velky nadpis "Mrazene ryby dnes o 25% lacnejsie" - velmi som sa potesila, lebo mam rada diveho lososa, ktoreho si za plnu cenu nekupim, lebo je pre mna velmi drahy - vzala som si hned 2 balenia a pri plateni som zistila, ze mi predavacka zlavu z nakupu neuplatnila. Spytala som sa jej, preco - ona chvilu rozmyslala - skusala este raz kodmi prebehnut popod skener (ci ako sa to vola) a povedala, ze jej to ziadnu zlavu neukazuje a potom ju napadlo - "Ach, ano, mame dnes zlavu, ale len na ryby znacky Iglo." Co bolo tiez napisane, ale ja som to nejako prehlliadla. Ona sa usmievala, ja som sa usmievala (ja trosku kyslo) a ona sa ma velmi milym hlasom opytala: "Mam vam ten tovar stornovat?" Ja som chvilu s lutostou rozmyslala (luto mi bolo vzdat sa toho loosa,ale aj z ceny mi bolo do placu) a ona ked videla, aka som nerozhodna, povedala: "Ja ho kludne stornujem, ziaden problem". Nakoniec som sa rozhodla, ze si ho vezmem aj takeho draheho. Pritom chcem podotknut, ze som stala v pomerne dlhom rade a nik z cakajucim sa netvaril nevrlo, netrpezlivo, a nemal blbe poznamky. Takze to budu spojene nadoby - slusna predavacka/pokladnicka, slusni zakaznici. Musim podotknut, ze ludia tu na seba nestekaju ako psi a nemyslia si, ze 2-3 minuty zdrzania im znicia cely den. A ze by predavacka/pokadnicka upozornila, ze nieco je pre mna drahe, to som nezazila. Tu, v Rakusku. Ani ked pocuje moju nedokonalu nemcinu
pokial maju tovar riadne oznaceny cenami (ak nie, tak maju problem riesit tam), tak upozornovanim na jeho cenu a to este takym stylom, ako tomu bolo tu, je nevhodne. a s tym etnikom si tomu teda dal. takze automaticky a pre istotu, v pripade, kde vlastne este o nic nejde, este nie je ziaden problem (ak by zakaznicka nemala cim zaplatit, tak potom treba riesit TO), predpokladat neznalost a neschopnost samostatneho rozhodnutia ?
chceš tým povedať, že daná situácia nemôže nastať... alebo že keby nastala, jednal by si inak... alebo že máš na druhých ľudí iné kritériá ako na seba? sorry, nie je mi jasné, čo presne si sa touto reakciou snažil povedať
"Neromske" dieta?? To sme tak daleko zasli s politickou korektnostou, ze prislusnika bielej rasy volame Nerom?? Ehm, vlastne aj pojem "biela rasa" je fasisticky, to som si neuvedomil, hanba mi!
tá predavačka to možno ani nemyslela zle, možno si len myslela, že za tú cenu by mohla mať viac tej čokolády. A tak to povedala nahlas. Nebola som tam, vždy je dôležitý tón v hlase.
diskriminácia má hranice tam kde sa začína priviligovanie podľa rasy, čo tak nebrať ohľad na rasu a brať ľud ako ľud, som zvedavá kto sa ozve ako prvý že je diskriminovaný, môj syn je človek, ani rómsky ani nerómsk&y, jednoducho je to moje dieťa, pokým budeme rozdelovať a hľadať prístupy ohľadom rasy tak sa nikam nepochneme
nikto ste autora nepochopili nie pokladníčka ale jedovatá pani v električke bola rasistka ....lebo nechcela odovzdať peňaženku dobrovolne a bez kriku ...... :-D, správanie pokladníčky beriem profesionálne a vôbec nie urážlivé upozornila zákazníčku, že tovar je drahší , keby to nespravila tak autor by ju obvinil zo škodoradosti a prefíkaného rasizmu ..... :-D
Preco by mala pokladnicka upozornovat na cenu nakupovaneho? Nevie snad zakaznik citat? Nepozna cislice? Praveze ak by si to bral profesionalne - tak by si si mal uvedomit, ze pokladnik ani predavac nema co posudzovat majetnost/nemajetnost kupujuceho - to je hrube porusenie slusnosti voci zakaznikovi. Ja viem, na SK sme zvyknuti na take pomery, ze aj toto sa nam zda normlane
Už sa mi to viackrát stalo. Dokonca som mal problém vysvetliť, že sa nebavím o cene ale kvalite. Z pohľadu pokladníčky to bola úplne normálna reakcia. Mnoho ľudí zaujíma v prvom rade cena. Preto mnohé ako samozrejmosť ponúkajú najlacnejší tovar. Rasizmus v tom nebol. Len obyčajná skúsenosť. 55,- SK za čokoládu dá aj dnes málo kto.
hm, takze zlostna pani? No chcel by som ta vidiet, ako by si sa ty zatvaril keby si niekoho nacapal ako ti v buse smatra v taske, a chce vytiahnut penazenku. Zrejme by si sa nanho milo usmial, poprial mu krasny den...
lebo reagujú spontánne, logicky, automaticky, obranne.... Kľudní sú nebezpeční.... lebo ich kľudné reakcie sú podozrivé, urážajúce, skryto rasistické (všetko skryté je nebezpečnejšie ako otvorené). V mnohých obchodoch často dochádza k tomu, že ak niekoho "podozrievajú" z krádeže, tak ho idú prehľadať. Ak to urobia gádžovi, je to normálne. Ak to urobia aj slušne vyzerajúcemu rómovi, černochovi... tak to musí byť skrytý rasizmus, predsudky a podozrievavosť. To čo je v článku napísané.... nie je písané ako domnienka ale skoro ako realita (rasistický motív pokladníčky). Psychoĺógovia tomu hovoria PRIPISOVANIE MOTÍVOV.
myslím že máš pravdu. U nás v sklade pracovala jedna rómka Jolana... Po práci sme boli šetcia na kofolu a išla s nami aj Jolana. Po prvom hlte sme jej hovorili: Jolana farbu dopĺňaš
Nepamatam si uplne presne, celu tu komunikaciu, ale v tej chvili v kontexte to bol zjavny prejav rasizmu, cize je mozne, ze tam odznela este nejaka ina doplnujuca poznamocka (nic o ciganoch, alebo tak, ale i tak to bolo zjavne). ja som sa nahneval, ale Zanet len mavla rukou, vraj uz je na podobne hlupe prejavy zvyknuta. Tak sme to nechali byt.
Dufam, ze bolo z clanku jasne, ze konanie pani v elektricke podla mna v ziadnom pripade nemozno klasifikovat ako rasizmus :O)
takze info pre doplnenie... - problem nebol v tom, ze ma pani upozornila, ale v tone, ktorym ma upozornila... A ten stacil na "spestrenie" nakupu Kupovala som vtedy macacie dia- jazycky, ktore som videla po prvykrat a pani mala najskor pocit, ze neviem citat, lebo je tam jasne napisane "dia" a potom pocit, ze tolko penazi pri sebe urcite nenajdem a ci vobec viem, kolko to tych penazi vlastne je
A ako napisal David, neriesila som to, lebo takyto pristup zdaleka nepatril k tym horsim, ktore som zazila ;-)
na druhej strane, možno (možno!) keby daná pokladníčka písala blog o svojich zaujímavých zážitkoch z práce, nie je vylúčené, že by nám po jeho prečítaní daná reakcia pripadala úplne prirodzená. je to len špekulácia, ale v živote sa stáva všeličo. možno na ňu deň predtým navrieskalo päť zákazníkov, keď uvideli, akú cenu čokolády im nablokovala, a možno všetci piati pochádzali z rovnakého etnika. je to len vymyslený príklad, ale ak si to vieš reálne predstaviť (a zase úplne nepredstaviteľné to nie je), považovala by si aj v takom prípade dané správanie za nevhodné?
Cerstvy priklad z dneska - ale upozornujem, ze sa odohral v rakuskych realiach - pri vchode do marketu velky nadpis "Mrazene ryby dnes o 25% lacnejsie" - velmi som sa potesila, lebo mam rada diveho lososa, ktoreho si za plnu cenu nekupim, lebo je pre mna velmi drahy - vzala som si hned 2 balenia a pri plateni som zistila, ze mi predavacka zlavu z nakupu neuplatnila. Spytala som sa jej, preco - ona chvilu rozmyslala - skusala este raz kodmi prebehnut popod skener (ci ako sa to vola) a povedala, ze jej to ziadnu zlavu neukazuje a potom ju napadlo - "Ach, ano, mame dnes zlavu, ale len na ryby znacky Iglo." Co bolo tiez napisane, ale ja som to nejako prehlliadla. Ona sa usmievala, ja som sa usmievala (ja trosku kyslo) a ona sa ma velmi milym hlasom opytala: "Mam vam ten tovar stornovat?" Ja som chvilu s lutostou rozmyslala (luto mi bolo vzdat sa toho loosa,ale aj z ceny mi bolo do placu) a ona ked videla, aka som nerozhodna, povedala: "Ja ho kludne stornujem, ziaden problem". Nakoniec som sa rozhodla, ze si ho vezmem aj takeho draheho. Pritom chcem podotknut, ze som stala v pomerne dlhom rade a nik z cakajucim sa netvaril nevrlo, netrpezlivo, a nemal blbe poznamky.
Takze to budu spojene nadoby - slusna predavacka/pokladnicka, slusni zakaznici. Musim podotknut, ze ludia tu na seba nestekaju ako psi a nemyslia si, ze 2-3 minuty zdrzania im znicia cely den.
A ze by predavacka/pokadnicka upozornila, ze nieco je pre mna drahe, to som nezazila. Tu, v Rakusku. Ani ked pocuje moju nedokonalu nemcinu
a s tym etnikom si tomu teda dal.
takze automaticky a pre istotu, v pripade, kde vlastne este o nic nejde, este nie je ziaden problem (ak by zakaznicka nemala cim zaplatit, tak potom treba riesit TO), predpokladat neznalost a neschopnost samostatneho rozhodnutia ?
keby si napisal, ze nerozumies, tak vysvetlim. ale kedze aj nezmyselne hadas a dost od veci, tak nie. :)